„Marzę o takim wychowaniu muzycznym, w którym samo ciało odgrywałoby rolę pośrednika między dźwiękami i myślami, i stałoby się bezpośrednim instrumentem zdolnym do wyrażania naszych uczuć.”
Emil Jaques-Dalcroze
Umuzykalnienie jest w pedagogice muzycznej najpełniejszą metodą wychowania przez sztukę. Jest to metoda będąca syntezą kształcenia umiejętności muzycznych i podstawowej wiedzy o muzyce poprzez trzy sposoby przeżycia muzyki: ruch, śpiew i tworzenie, realizuje cele wychowania ogólnego.
Zajęcia obejmuję takie tematy jak:
- emisja i higiena głosu,
- logo – rytmika,
- śpiewanie piosenek tematycznych związanych np. z porami roku, świętami narodowymi, uroczystościami religijnymi oraz z ogólną orientacją świata, który nas otacza tj. zwierzęta, rośliny itp., a także
- tańce narodowe (krakowiak, kujawiak itd.),
- improwizacje muzyczno-ruchowe
- tańce integracyjne, animacyjne i ilustracyjne
- zabawy muzyczno – ruchowe poprawiające ogólny rozwój psycho – ruchowy dziecka,
- granie na instrumentach muzycznychtakich jak: tamburyn, grzechotka, trójkąt, bębenek itp.
- improwizacje ruchowe z wykorzystaniem rekwizytów takich jak: wstążki, chusty itp.
Zajęcia prowadzimy w oparciu o metodę Emila Dalcroze`a, Carla Orffa, Batti Strauss. Naszym celem jest uczyć poprzez zabawę, a także wspierać ogólny rozwój psycho-ruchowy dziecka.
Zajęcia są urozmaicone, tak aby dziecko czerpało z nich radość, ale również umiało aktywnie słuchać muzyki. Staramy się uwrażliwiać dzieci na piękno muzyki, jednocześnie dbamy, aby było sprawne fizycznie, kreatywne, samodzielne i inteligentne.
Krzysztof Marciniak