Przyjaźń
„ Mocny system wartości i umiejętność kierowania się nim w życiu to najważniejszy kapitał, w jaki powinniśmy wyposażyć dziecko” – podkreśla I. Koźmińska w swojej książce pt.:
„Z dzieckiem w świat wartości”. Kierując się tymi przesłankami rozpoczynamy cykl zajęć poświęcony różnym wartościom, a rozpoczynamy od PRZYJAŹNI.
Nasze „spotkania z przyjaźnią” zapoczątkowało wręczenia dzieciom przez nauczycieli grupy modelinowych serduszek ( które dzieci zaniosły do domu) jako symbolu wzajemnej sympatii, życzliwości, gotowości do pomocy oraz czerpania przyjemności z przebywania razem. Podobnego czynu dokonały „Delfinki”– kolorując papierowe serduszka i wręczając je innemu dziecku (co jak się okazało nie było łatwe). Dużą radość sprawiła dzieciom zabawa, poprzez którą mogły okazać sobie wzajemną sympatię: „Mam serduszko przyjacielskie, które dobro czyni, wszystkich lubię i szanuję wszystkich obdaruję,. Z Toba „piątka”, z Tobą „żółwik”, z Tobą się przytulę, a serduszko przyjacielskie Tobie podaruję”.
Podłożem dyskusji o cechach, jakie posiada przyjaciel było opowiadanie „O małym jeżu, który nie opuścił przyjaciela w potrzebie”, po czym wspólnie wykonaliśmy plakat, który przedstawia portret przyjaciela.
Teraz przed nami codzienny trening okazywania sobie szacunku, życzliwości i gotowości do pomocy innym, czyli bycia przyjacielem dla koleżanki i kolegi z grupy.
Barbara Janaszewska