projekty edukacyjne
|

Projekty edukacyjne w naszym przedszkolu

Czy chcesz wiedzieć jakie projekty edukacyjne są realizowane w naszym przedszkolu? Jeśli tak, to koniecznie zajrzyj do poniższego artykułu.

Projekty edukacyjne w Krasnalkach

Grupa „Krasnalki” bierze udział w projektach, które pomagają w początkowej adaptacji w przedszkolu.


„Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy”. Celem projektu jest wspieranie adaptacji dzieci w przedszkolu oraz rozwijanie ich samodzielności i kompetencji społecznych. W ramach projektu nauczyciele czytają książeczki o przygodach Kici Koci – sympatycznej kotki, która w codziennych sytuacjach uczy się zasad życia w grupie, odpowiedzialności, przyjaźni i współpracy. Spotkania z Kicią Kocią uczą nasze Krasnalki m.in. jak dbać o porządek, jak zgodnie bawić się z rówieśnikami, jak radzić sobie z trudnymi emocjami oraz jak być miłym i pomocnym wobec innych. Jeśli chcesz zobaczyć jak to wyglądało w poprzednim roku wejdź na stronę: Z Kicią Kocią Maluchy zamieniają się w zuchy.


„Jeżyk Michałek w świecie uczuć i emocji”. Wraz z bohaterami książki – jeżykiem Michałkiem, kotką Kasią i borsukiem Karolkiem – Krasnalki poznają takie uczucia jak: radość, przyjaźń, smutek, złość, wstyd, zazdrość oraz nieśmiałość. Dowiedzą się, skąd się one biorą, jak je rozpoznać i w jaki sposób sobie z nimi radzić. Przygody bohaterów dotyczą również emocji towarzyszących zabawie. Dzięki czemu dzieci nauczą się zapraszać innych do wspólnej aktywności, dołączać do grupy oraz radzić sobie z porażką. Do każdej historii opracowano zestaw pytań, zabaw i ćwiczeń, które zachęcają do rozmowy o emocjach, odtwarzania mimiki twarzy przed lustrem oraz rozpoznawania uczuć u innych osób. Projekt sprzyja budowaniu empatii, wrażliwości i otwartości wobec drugiego człowieka, a także wspiera rozwój umiejętności społecznych niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej.

Działania w Delfinkach


Grupa Delfinki bierze udział w projekcie „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”. Jego głównym celem jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa. W ramach projektu maskotka misia odbywa czytelniczą podróż po domach naszych Delfinków. Tam dzieci czytają z misiem bajkę. Następnie wypełniają kartę w kronice. Wklejają w niej zdjęcie z misiem i książką, którą czytały. W przedszkolu pluszak „zamieszkuje” w swoim kąciku czytelniczym. Do projektu, włączeni są również rodzice, którzy przychodzą do przedszkola i wraz z misiem czytają całej grupie wybraną bajkę.


Grupa Delfinki bierze również udział w cotygodniowych zajęciach z bajkoterapii w ramach, których słuchają bajki o emocjach. W czasie tych spotkań realizowana jest również innowacja pedagogiczna „Czuciaki z Krainy Emocji”. Innowacji tej patronuje Miesięcznik Bliżej Przedszkola. Ma ona na celu wspierać rozwój emocjonalny dzieci, pomagając im w rozpoznawaniu, nazywaniu i wyrażaniu emocji w zdrowy sposób. Czuciaki – główni bohaterzy, symbolizują różne emocje, takie jak radość, smutek, złość, strach, zazdrość, współczucie. Dzięki nim dzieci uczą się akceptować swoje uczucia oraz radzić sobie z trudnymi emocjami. Program obejmuje zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe oraz bajkoterapię. Projekt ma na celu również integrację grupy i budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
W tej innowacji biorą także udział nasze Motylki.

Projekty edukacyjne w Motylkach

Oprócz tego nasze Motylki podejmują się wyzwań matematycznych w ramach ogólnopolskiego projektu „Kreatywna Matematyka”. Jego celem jest pokazanie, że matematyka może być fascynująca, angażująca i dostępna dla każdego dziecka. Promuje on innowacyjne, pomysłowe i wielozmysłowe podejście do nauki matematyki. A głównie przez zabawę, doświadczenie, działanie i odkrywanie jej obecności w codziennym życiu.


Motylki uczą się też dobrych manier w ramach projektu „Wielkie maniery małych ludzi”. Pomaga on odkrywać, jak ważne są kultura osobista, dobre wychowanie i szacunek wobec innych. Poprzez zabawę, praktyczne ćwiczenia i codzienne sytuacje dzieci uczą się, jak być uprzejmymi, grzecznymi i świadomymi swoich zachowań.


Powyższy projekt uzupełniany jest przez działania pt.: „Razem w różnorodności”. Dzięki nim motylki uczą się szacunku, akceptacji i otwartości wobec innych. Dzieci poznają różne kultury, zwyczaje, tradycje oraz uczą się, że każdy człowiek jest wyjątkowy i wartościowy.


A co u najstarszej grupy?

Przedsięwzięcia w Biedronkach


Dzieci z grupy Biedronek będą uczyć się społecznej odpowiedzialności za siebie i innych. A pomoże im w tym projekt edukacyjny „Przyjaciele z Liliowego Boru”. W ramach projektu dzieci uczą się prostych zasad bezpieczeństwa oraz czynności ratowniczych. Oparty jest on na książce pt.: „Liliowy Bór” Adama Szafrańca. Jej pierwsza część przedstawia sytuację zagrożenia życia i reakcję sześcioletniego przedszkolaka. W jego mieszkaniu wybucha pożar. Mimo obecności w mieszkaniu taty chłopiec jest zdany wyłącznie na siebie. Jakub reaguje niemal podręcznikowo, lecz tylko do pewnego momentu. Popełnia jeden błąd, który przesądza o jego losie. Historia ta uświadamia, że nie wystarczy znajomość numerów do jednostek ratunkowych. W projekcie, przedstawiane są rozmaite sytuacje, w jakich może się znaleźć dziecko. Pod kierunkiem nauczyciela dzieci uczą się prawidłowych reakcji. Akcja drugiej części książki rozgrywa się w Liliowym Borze. Występuje tu sytuacja analogiczna do tej z pierwszego rozdziału, ale z udziałem zwierząt.

Nasze wspólne działania przedszkolne

Przyjaciele Jezusa” Celem innowacji jest zapoznanie dzieci z życiem świętych, szczególnie patrona przedszkola Błogosławionej Bolesławy Lament oraz patronów grup. A są nimi: święty Franciszek z Asyżu, Święty Jan Paweł II, Święta Faustyna, Święta Teresa z Lisieux. W ramach innowacji każda z grup ma w swojej sali figurkę świętego, która wędruje po domach naszych przedszkolaków. I tak oto święty Franciszek wędruje do dzieci z grupy Krasnalków, święty Jan Paweł II do domu Delfinków, św. Faustyna do dzieci z grupy Motylków a św. Tereska od Dzieciątka Jezus wędruje po domach naszych starszaków z Biedronek. W ten sposób dzieci zapoznają się z patronem swojej grupy, mogą z tej okazji przeczytać książeczkę o życiu danego świętego, pomodlić się za jego wstawiennictwem w intencjach swoich rodzin.

A może sam chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej o patronce naszego przedszkola? Jeśli tak to posłuchaj piosenki w wykonaniu przedszkolaków ze wszystkich przedszkoli Sióstr Misjonarek Świętej Rodziny w Polsce: Bolesia i Przyjaciele.

Witaminkowy Raj„. Chcemy, aby nasze dzieci były zdrowe. Dlatego realizujemy projekt promujący zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci. Poprzez konkretne działania kształtujemy kulturę spożywania zdrowych posiłków, w których dominują owoce i warzywa. Dzieci wdrażane są do samodzielnego komponowania posiłków oraz przygotowywania prostych potraw według przepisów kulinarnych. W wybranym dniu miesiąca wszyscy, zarówno dzieci jak i nauczyciele ubierają się na dany kolor warzywa lub owocu. Tego dnia podejmowane są różnorodne działania kulinarne, ruchowe, muzyczne, plastyczne. Kolorowe dni w przedszkolu mają również na celu wspierać sferę emocjonalno -społeczną poprzez integrację z grupą oraz z całą społecznością przedszkolną.

Tydzień Misyjny„. To innowacja, która jest już tradycją naszego komorowskiego przedszkola. Tydzień ten rozpoczynamy Niedzielą Misyjną. Tego dnia cały personel przedszkola oraz rodzice i dzieci uczestniczą w organizacji kiermaszu misyjnego: stoisko z materiałami misyjnymi oraz z ciastem . Angażują się również w liturgię Mszy św. : dzieci śpiewają misyjne piosenki, mówią komentarze do darów, modlitwy wiernych, idą w procesji z darami. Oczywiście przebrani w kolorowe stroje misyjne. W ramach tygodnia w przedszkolu poszczególne grupy poznają pracę misjonarzy, spotykają się z misjonarzami, wolontariuszami pracującymi w krajach misyjnych. A w Dniu Misyjnym wszystkie grupy spotykają się wspólnie, aby zaprezentować piosenki lub tańce z poszczególnych kontynentów. To szczególny tydzień, w którym pamiętamy o misjonarzach i krajach misyjnych. Chcemy ich wspierać poprzez modlitwę oraz zebrany dar serca.

Podobne