Projekt edukacyjny „Przyjaciele z Liliowego Boru”
Każdy rodzic chce, żeby dziecko zawsze było bezpieczne. a w razie zaistnienia trudnych życiowych sytuacji nie tylko wiedziało „jak”, ale przede wszystkim umiało podjąć odpowiednie działania. Zaspakajając te potrzeby, w grupie „Biedronki” realizowany był projekt edukacyjny z zakresu bezpieczeństwa „Przyjaciele z Liliowego Boru”.
Projekt edukacyjny- połączenie świata realnego z baśniowym
Wydarzenia w książce oparte są na historii Brajana, sześciolatka z Łodzi. Chłopiec dzięki niezwykłej dojrzałości i odwadze ocalił od śmierci ojca. Jakub, tak w utworze Adama Szafrańca ma na imię Mały Bohater, mimo obecności w mieszkaniu osoby dorosłej, jest zdany wyłącznie na siebie. Chłopiec w obliczu pożaru reaguje niemal podręcznikowo, lecz tylko do pewnego momentu. Popełnia jeden błąd, który przesądza o jego losie. W wyniku zatrucia dwutlenkiem węgla chłopiec umiera.
Historia Jakuba uświadamia dzieciom, że nie wystarczy znajomość numerów do jednostek ratunkowych oraz sucha teoria o zasadach zachowania w sytuacji zagrożenia. Potrzebna jest umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce. Przedszkolne działania realizowane według projektu edukacyjnego mogą odegrać bardzo ważną rolę w procesie pozbywania się przez dziecko lęków.
Projekt edukacyjny – prawdziwa historia
„Jeden jest tylko las na świecie, w którym przygody ludzi stają się legendą. To Liliowy Bór. Jego mieszkańcy opowiadają przeróżne historie, zasłyszane od jedynego człowieka mówiącego językiem lasu. Jest nim Jeremiasz – niespokojny wędrowny marzyciel. Chętnie ucieka od świata ludzi do świata wesołej, a czasem lirycznej muzyki. To ona nauczyła go wolności. Razem z nią ruszył przed siebie, by w zgodzie ze Stwórcą mówić i śpiewać o miłości, przyjaźni i prawdzie.”
Tymi słowami Adam Szafraniec – autor książki „Liliowy Bór” i jednocześnie twórca projektu edukacyjnego „Przyjaciele z Liliowego Boru”, wprowadza dzieci w opowieść. Tutaj zdarzenia fikcyjne splatają się z rzeczywistymi, a literaccy bohaterowie przeżywają losy inspirowane tymi, które miały miejsce naprawdę.
Projekt edukacyjny poruszający śmierć dziecka
Wydarzenia w książce oparte są na historii Brajana, sześciolatka z Łodzi. Chłopiec dzięki niezwykłej dojrzałości i odwadze ocalił od śmierci ojca. Jakub, tak w utworze Adama Szafrańca ma na imię Mały Bohater, mimo obecności w mieszkaniu osoby dorosłej, jest zdany wyłącznie na siebie. Chłopiec w obliczu pożaru reaguje niemal podręcznikowo, lecz tylko do pewnego momentu. Popełnia jeden błąd, który przesądza o jego losie. W wyniku zatrucia dwutlenkiem węgla chłopiec umiera.
Historia Jakuba uświadamia dzieciom, że nie wystarczy znajomość numerów do jednostek ratunkowych oraz sucha teoria o zasadach zachowania w sytuacji zagrożenia. Potrzebna jest umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce. Przedszkolne działania realizowane według projektu edukacyjnego mogą odegrać bardzo ważną rolę w procesie pozbywania się przez dziecko lęków.
Rola muzyki i scenografii w projekcie edukacyjnym
Liliowy Bór, to baśniowa kraina, której mieszkańcom przypisane są cechy i zachowania ludzkie. Znajdziemy tutaj bohaterów miłych, życzliwych, ale także zadziornych i kłótliwych. Kiedy jednak do lasu przybywa Jeremiasz, milkną wszystkie spory i zwady. Zwierzęta gromadzą się wokół gościa i z uwagą wysłuchują jego bajania.
W naszej „Biedronkowej” opowieści w rolę Jeremiasza wciela się nauczyciel. W przebraniu wędrowca przychodzi do zorganizowanego w sali lasu i zwierzaków – pluszaków przyniesionych przez dzieci z domów. Melodyjny refren piosenki „tirli- tirla on na piszczałce gra” szybko zapada przedszkolakom w pamięci i pojawia się na ich ustach przy każdej odsłonie projektu edukacyjnego.
Muzyka z płyty „Lilowy Bór” stanowi tło do podejmowanych w projekcie działań. Scenografia lasu pomaga dzieciom przenieś się w baśniowy świat zwierząt i razem z nimi przeżywać wydarzenia. Przedszkolaki ponownie spotykają się z sytuacją zagrożenia zdrowia i życia, gdyż pożar wybucha w dziupli wiewiórek. Tym razem historia kończy się szczęśliwie. Mała Wiewiórka Jagoda zna z opowieści Jeremiasza tragiczną historię Jakuba i nie popełnia błędu pozostania w płonącej dziupli.
Poznając losy Kosa Bemola oraz Wiewiórki Antolki przedszkolaki z grupy „Biedronki” przekonały się, że pod pozorem dobroci, życzliwości i chęci pomocy ze strony obcych osób, mogą kryć się złe zamiary, które wpędzają bohaterów w ogromne kłopoty.
Projekt edukacyjny Adama Szafrańca w działaniach „Biedronek”
Przedszkolaki niemal z wypiekami na twarzach słuchały historii Jakuba (nie tylko tej najtrudniejszej). Ich literackiemu rówieśnikowi do głowy przychodziły również szalone pomysły, jak ta z fryzurą koleżanki Glorii. Wspierając Jakuba, który wpadł w tarapaty, „Biedronki” w zabawie również prezentowały się w niecodziennych fryzurach.
Aby zwiekszyć szansę młodego człowieka na sprostanie wymaganiom trudnych sytuacji życiowych, zerówkowicze pod kierunkiem nauczycieli ćwiczyły jak zachować sie w niebezpieczeństwie. W scenkach dramowych odgrywały jak opuszczać pomieszczenie, w którym wybuchł pożar, pod jaki numer telefonować i jakie informacje podać, aby pomoc sprawnie dotarła na miejsce zdarzenia. Scenki odgrywane przez dzieci dotyczyły również innych zdarzeń: zasłabnięcie domownika, włamanie, wypadek samochowowy, próba psychomanipulacji ze strony obcej osoby.
Pierwsza pomoc w projekcie edukacyjnym
Mieszkańcy Liliowego Boru – Kreci Ecik i Myszka Słoninka, krok po kroku przedstawili dzieciom zasady udzielania pierwszej pomocy. Zainspirowane wydarzeniami przedszkolaki podjęły ćwiczenia na swoich rówieśnikach. Sprawdzały stan zdrowia „poszkodowanych”, ćwiczyły układanie „nieprzytomnego poszkodowanego” w pozycji bocznej ustalonej. Gdy stwierdziły zanik czynności oddechowej, „ratownicy” podejmowali resuscytację. W tych ćwiczeniach rolę poszkodowanego odgrywał wyłącznie pluszowy miś.
Przedszkolaki sprawnie przyswajały wiedzę. Nie miały większych trudności z opanowaniem prostych zasad bezpieczeństwa oraz czynności ratowniczych.
Na zakończenie projektu zorganizowany został drużynowy quiz na temat bezpieczeństwa. Tym razem nie liczyła się ilość zdobytych punktów, a pozyskana w wyniku realizacji projektu wiedza i wypracowane umiejętności każdego uczestnika.
Realizowany projekt został zakończony wręczeniem przedszkolakom dyplomów „Małego Ratownika”.
Nasza przedszkole podejmuje również inne działania kształtujące w dzieciach nawyki bezpiecznego zachowania w sytuacji zagrożenia. Informacje o ciekawych projektach o zasiegu ogólnopolskim można znaleść na platformie Bliżejprzedszkola